Menyiasat
Alam Bahan : Cara Mengawet Makanan
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran
|
:
|
Sains
|
Tahun
|
:
|
6
|
Masa
|
:
|
60 minit
|
Bidang Pembelajaran
|
:
|
Menyiasat Alam Bahan
|
Tajuk
|
:
|
Cara Mengawet Makanan
|
:
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran murid dapat menghuraikan secara bertulis cara-cara mengawet
makanan dalam masa yang ditetapkan melalui perbincangan kumpulan.
|
|
Pendekatan
|
:
|
Konstruktivisme
|
Strategi P&P
|
:
|
i. Perbincangan
kumpulan
ii. Mengeksperimen iii. Sumbang saran |
Kemahiran
Generik:
|
||
KPS
|
:
|
i. Memerhati
ii. Berkomunikasi iii. Mengeksperimen |
:
|
i. Menjana
idea
ii. Membanding dan membeza iii. Memberi pendapat iv. Mengumpul maklumat v. Merumus |
|
:
|
i. Interpersonal
ii. Intrapersonal |
|
Media Pengajaran
|
:
|
i. Mangga
yang telah busuk
ii. Kotak iii. Transparensi iv. Kad eksperimen v. Mangga vi. Gula vii. Garam viii. Air |
Pengetahuan Sedia Ada
|
:
|
Murid pernah melihat makanan yang
telah diawet.
|
Langkah
/ Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Media
Pengajaran
|
Kemahiran
Generik
|
|
Guru
|
Murid
|
||||
Langkah
1
(
5 minit )
OrIentasi
|
Bahan makanan boleh diawet supaya
lebih tahan lama.
|
1. Guru memanggil seorang murid
untuk menyentuh sebiji mangga yang telah busuk yang berada di dalam kotak.
i. Guru memangil pula seorang murid untuk menghidu buah mangga tersebut. ii. Guru menge- mukakan soalan. (a) Apakah yang telah kamu sentuh dan bagaimanakah keadaan buah tersebut? (b) Apakah bau yang dapat kamu hidu? (c) Apakah cara yang boleh dilakukan agar buah mangga ini tahan lama? iii. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran. |
1. Murid memerhati aktiviti yang
dijalankan oleh rakan-rakan mereka.
|
Buah mangga busuk
Kotak
|
KPS
Memerhati Berkomu- nikasi
KBKK
Membanding dan membeza Memberi pendapat
Kecerdasan pelbagai
Interpersonal Intrapersonal |
Langkah
2
(20
minit)
Pencetusan
idea
|
Bahan makanan boleh diawet melalui
kaedah pengeringan, penyejuk
bekuan, pengasinan dan penjerukan. |
1. Guru memberikan penerangan
tentang pelbagai cara untuk mengawet makanan.
2. Guru akan mengemukakan soalan
dari masa ke semasa sepanjang penerangan.
|
1. Murid mendengar dengan teliti.
2. Murid memberi respons secara
lisan
|
Transparensi
|
KPS
Memerhati Berkomu- nikasi
KBKK
Menjana idea
Kecerdasan pelbagai
Interpersonal Intrapersonal |
Langkah
3
(30
minit)
Aplikasi
Idea
|
Menjalankan eksperimen secara
perbincangan koperatif-
penjerukan mangga |
1. Guru mengedarkan kad eksperimen
dan bahan kepada setiap kumpulan.
2. Guru memberikan penerangan berdasarkan
kad aktiviti.
3. Guru memberi bimbingan
sepanjang murid menjalankan eksperimen.
|
1. Murid membentuk kumpulan.
Ketua kumpulan mengambil kad
eksperimen, bahan dan radas.
2. Murid menjalankan eksperimen
dengan bimbingan guru.
3. Murid berbincang dalam kumpulan
dan melengkapkan kad tugasan eksperimen yang dibekalkan.
4. Murid melihat hasil eksperimen
selepas satu minggu.
|
Kad eksperimen
(Lampiran 1)
Buah mangga
Garam
Gula
Cuka
Air
Botol
Pisau
|
KPS
Eksperimen
KBKK
Mengumpul maklumat Memberi pendapat
Kecerdasan pelbagai
Interpersonal Intrapersonal |
Langkah
4
(5
minit)
Rumusan
|
Rumusan
|
1. Guru membimbing murid membuat
rumusan dengan mengajukan beberapa soalan mencapah.
|
1. Pelajar membuat rumusan ,
berinteraksi dan mencatat nota.
|
KBKK
Merumus
Kecerdasan pelbagai
Interpersonal Intrapersonal |
No comments:
Post a Comment